– Verkostot eivät toimi, ellei niiden seurauksena ole kolminkertaista win-tilannetta, toisin sanoen win sinulle, win minulle ja win asiakkaalle.
Näin määrittää hyvää verkostoa Tero J. Kauppinen, johtamisen konsultoinnin guru ja tuore kanslianeuvos. Hän on valmentanut ja konsultoinut yritysjohtoa yli 40 vuotta kaikkiaan 25 maassa ja kirjoittanut 19 kirjaa johtamisesta.
Kauppinen korostaa verkostojen synnyttämisessä hyviä järjestösuhteita. Hän on huomannut, että suomalaiset yrittäjät – joita konsultit suureksi osaksi ovat – verkostoituvat varovasti.
– Ehkä he mieltävät verkostoitumisen vapautensa rajoittamiseksi, Kauppinen arvelee.
Järjestöissä syntyneistä verkostoista on ollut Kauppiselle itselleen suurta hyötyä esimerkiksi silloin, kun hän kasvatti kansainvälistä bisnestään.
Hän toimi nuorena alalle tulleena aktiivisesti Nuorkauppakamarissa, myös globaalilla tasolla. Kun Kauppinen päätti lähteä laajentamaan konsultointiaan Aasian markkinoille, hän otti yhteyttä eri maissa oleviin järjestötuttuihinsa ja kysyi, ketkä ovat ne, joihin kussakin maassa kannattaa ensin ottaa yhteyttä.
– Konsultoinnissa ja yleensäkin neuvontatoiminnassa keskeistä on luottamus, ja myös sitä on mahdollista rakentaa järjestötoiminnassa.
Konsultti ei ole Kauppisen mielestä tarpeeksi verkostoitunut, ellei hänellä ole useita käyntikortteja. Esimerkiksi Yhdysvalloissa on luonnollista, että konsultti kuuluu useampaan verkostoon ja kantaa mukanaan useampia identiteettejä. Hänellä itsellään käyntikortteja eri tarpeisiin on useita: yrityksensä Via Groupin, newyorkilaisten kanssa tehdyn yhteisyrityksen CEO.works Oy:n, yrityskauppoihin keskittyvän CDI Globalin (Corporate Development International) sekä JCI:n senaattorikortti.
Kortteja ja niiden mukaisia identiteettejä käytetään roolin mukaisesti eri hankkeissa ja projekteissa.
Entä mistä muusta kuin verkostoista tunnistaa hyvän konsultin, sparraajan, jonka palveluksia kannattaa ostaa?
Kauppisen mielestä hyvä sparraaja hallitsee laajan spektrin niin työkaluja kuin sisältöjä. Oli kyse sitten aktiivisesta kuuntelusta tai tarvittaessa vaikka asiakkaan empaattisesta persuksille potkimisesta, konsultti joutuu panemaan likoon niin uskottavuutensa kuin persoonansa. Tärkeintä ovat syntyvä lisäarvo ja tulokset.
– Kaikkein parhaimmat sparraajat takaavat mitattavat tulokset ja sitovat palkkionsa syntyviin tuloksiin, hän sanoo.

 

Jaa kirjoitus haluamallasi tavalla!