Parempi internet ja anteliaisuus
Chris Anderson: Infectious Generosity: The Ultimate Idea Worth Spreading. Crown Publisher. 2024. 255 sivua.
Chris Anderson on yksi parhaimpia Piilaakson kirjailijoita. Hän sanoitti 2000-luvun alussa kirjoillaan ”Free” ja ”The Long Tail” kaksi internetin merkittävintä liiketoimintamallia. Turhan pitkän tauon jälkeen Andersonilta on taas julkaistu kirja.
Infectious Generosity on yhdistelmä pienuuden ekonomiaa ja anteliaisuuden voimaa. Andersonin mukaan meidän pitää yksilöinä muuttaa maailmaa paremmaksi, erityisesti internettiä.
Kirjan keskeinen viesti on, että pientenkin anteliaisuuden tekojen voima voi olla valtava, jos ne saadaan leviämään laajasti. Anderson osoittaa erilaisten esimerkkien avulla, kuinka anteliaisuus on tarttuvaa. Erityisesti, miten tämä tarttuvuus saavutetaan, kuinka se voisi kääntää nykyisen yhteiskunnallisen kahtiajaon suunnan ja tuoda mukanaan uuden toivon aikakauden.
Andersonin pääviesti on, että anteliaisuus on avainasema parempaan tulevaisuuteen ja onnistuessaan voi muuttaa internetin toiminnan. Tekojen ei tarvitse olla suuria, mutta niiden tulisi olla sekä hyödyllisiä että vilpittömiä. ”A pathway forward to an Internet we can love.”
Kirja suorastaan huutaa löytämään internetin uudistajia. Logiikka paremman internetin ja tarttuvan anteliaisuuden välillä on suoraviivainen – internet voi tehostaa anteliaisuutta ja anteliaisuus voi muuttaa internetin. Anteliaisuus voisi toimia vastalääkkeenä kaikelle sille moskalle mitä internet on ympärillemme luonut.
Hän kannustaa ihmisiä omaksumaan ”tarttuvan anteliaisuuden” periaatteen ja näyttää miten internet voisi toimia hyvän voimana. Kirjan esimerkit ovat kaikkea TED-palvelusta, #ArtistSupportPledgeen ja Patagoniaan, ja ne sopivat erinomaisen hyvin kirjan pääsanomaan.
Tutkimusten perusteella tiedämme, että anteliaisuus tekee onnellisemmaksi. Anteliaisuuden vaikutusta vahvistaa se, mitä sosiaalipsykologi Jonathan Haidt kutsuu ”moraaliseksi johtajuudeksi”. Kun näemme jonkun tekevän hyvän teon kolmannelle osapuolelle, se vaikuttaa meihin fyysisesti – lämmin tunne, joka saa meitä toimimaan samoin, ja luo samalla ystävällisyyden ketjureaktioon.
Saksalainen filosofi Immanuel Kant opetti, että teolla on moraalista arvoa vain, jos se tehdään velvollisuudentunnosta. Jos siitä sai mitään muuta hyötyä, se on itsekkyyttä. Kirja onnistuu osoittamaan kuinka anteliaisuus voi muuttaa maailmaa ja kuinka internet voi olla keskeinen väline tämän muutoksen edistämisessä. Anderson tarjoaa käytännön neuvoja ja strategioita, joiden avulla anteliaisuudesta voi tehdä tarttuvaa ja muuttaa näin yhteiskunnan suuntaa positiiviseen.
Anderson pohtii myös internetin nykytilaa ja sen luomia mahdollisuuksia. Hän pitää internettiä merkittävänä ihmiskuntaa yhdistävänä keksintönä, mutta sen nykyinen tila on syvästi virheellinen. Internet kaipaa uudistajia, jotka voivat palauttaa sen ystävällisyyden ja anteliaisuuden alustapalveluksi. ”You don’t need to be big to be powerful. You just need to be infectious.”
Kirjoittanut: Mikko Mattinen